RFI / Ultimatum adresat Executivului de activiștii pentru infrastructură din Iași

Dacă proiectul Autostrăzii Unirii nu se deblochează, atunci A8 riscă să înghețe și să piardă finanțările, avertizează organizațiile civice din Iași. Activiștii din Iași amenință cu reluarea protestelor de stradă și cu blocarea șoselelor. 

Ilustrație
Ilustrație © Facebook / Moldova vrea Autostrada

Fondator al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei, Dan Radu declară la RFI că segmentele montane din A8 trebuiau scoase la licitație cu multe luni in urmă, iar sectorul Ungheni-Iași-Tg Neamț este întârziat cu aproape doi ani:

Este o opinie comună în rândul nostru că autostrada A8 este extrem de întârziată și riscă să iasă din toate finanțările posibile. Chestiunea asta ne îngrijorează peste măsură. Ăsta este și motivul pentru care ne-am adunat într-o ședință de lucru pentru a vedea care ar putea fi următoarele măsuri pe care noi le putem întreprinde pentru a accelera ducerea acestui proiect la capăt. Spuneam că el este întârziat.

Sunt două sectoare importante. Este un sector montan al autostrăzii și un sector care leagă Moțca de Ungheni prin Iași. Sectorul montan este prins în finanțările PNRR, prin urmare, 30/06/2026 este termenul maxim prin care putem accesa banii. În timpul ăsta putem accesa banii din PNRR. Or acest sector montan este întârziat nejustificat. De vreo patru luni de zile se puteau scoate la licitație sectoarele montane agreate, capetele din sectorul montan, or acest lucru nu s-a întâmplat din motive care nouă ne scapă. Aceste luni sunt pierdute din acest termen de finanțare de care vorbeam, care expiră în 2026. Prin urmare, orice întârziere adăugată la cea deja făcută poate duce la scoaterea din finanțarea posibilă a acestor segmente montane. 

Pe de altă parte, segmentul de autostradă de la Moțca-Iași-Ungheni are o întârziere de 22 de luni, pusă în seama contractorului Consitrans. Consitrans că este un contractor foarte mare, are foarte multe lucrări în toată țara. Credem că întârzierea asta este datorată lipsei de personal pentru a pune în aplicare și proiectul de la Iași. Sunt 22 de luni de întârziere, aproape 2 ani, timp în care această autostradă, în loc să se facă, zace undeva suspendată în sertarele acestui proiect”.

Și autoritățile și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere par a nu vedea acest lucru?  Mai ales că în programul de transport există bani doar pentru o treime din proiecte de infrastructură.

Da, România este foarte ambițioasă. Brusc a devenit foarte ambițioasă în chestiunea infrastructurii mari. Vrea să facă foarte multe autostrăzi, vrea să le facă pe toate odată și din cunoștințele noastre există bani numai pentru o treime din autostrăzile ce vor fi contractate. Așadar, există un fel de listă de priorități a acestor autostrăzi. Această listă se modifică cumva constant. 

Chiar ministrul transporturilor a spus că primul venit, primul servit, adică proiectele care au maturitate avansată vor intra la finanțare, celelalte vor mai aștepta. Or autostrada A8 exact lucrul ăsta riscă. Fiind un proiect destul de avansat, acum riscă prin aceste întârzieri, prin aceste trageri de timp nejustificate, riscă să piardă pozițiile finanțabile, să iasă de pe lista de priorități, să coboare în clasament, ca să zic așa, și la un moment dat să aibă finanțare incertă, să se spună ok, vrem să facem, dar iată că nu avem bani acum, o să căutăm niște bani, mai vedem, mai vorbim. Chiar și în chestiunea PNRR. Ideea că aceste capete montane care sunt prinse în PNRR sunt sigure, pentru că au finanțare sigură, nu este chiar un lucru real. 

Dacă aceste segmente montane vor fi întârziate, este foarte posibil ca finanțarea alocată lor să fie mutată pe alte proiecte care sunt mai avansate. Așadar, chestiunea asta a întârzierilor este esențială și este gravă, pentru că acest proiect major, autostrada A8, care nu este numai un proiect regional, este un proiect în primul rând național, leagă două provincii, leagă Moldova de Transilvania, iar în al doilea rând, poate și mai important, este un proiect geostrategic. Este un proiect mare și un proiect european, pentru că se leagă mai departe de la Ungheni, merge spre Chișinău și spre Odesa, leagă, prin urmare, Ucraina maritimă, cele două Moldove de Europa. 

Asta este o chestiune strategică extrem de importantă. Cei de la Chișinău lucrează deja la Odesa- Chișinău-Ungheni. Sunt destul de accelerați în lucrări. Riscăm ca ei să se termine și noi să nu avem nimic pe partea asta.

Ce vor face organizațiile care militează pentru infrastructură din Iași? Ce mijloace de presiune pot avea?

Noi am stabilit în urma întâlnirii… Facem un apel public către Guvern, către ministrul transporturilor, către CNAIR, prin care punctăm lucrurile care au rămas în suspensie. Există limite de timp pentru aceste puncte pe care noi le prezentăm acolo. Dacă aceste limite de timp sunt depășite, ne rezervăm dreptul de a face protest public în stradă. Încă nu am stabilit exact cum. citește articolul complet AICI

un articol de Violeta Cincu, rfi.ro, 18 martie 2024

Devino membru MDM