[cmsms_row data_padding_bottom=”50″ data_padding_top=”0″ data_overlay_opacity=”50″ data_color_overlay=”#000000″ data_bg_parallax_ratio=”0.5″ data_bg_size=”cover” data_bg_attachment=”scroll” data_bg_repeat=”no-repeat” data_bg_position=”top center” data_bg_color=”#ffffff” data_color=”default” data_padding_right=”3″ data_padding_left=”3″ data_width=”boxed”][cmsms_column data_width=”1/1″][cmsms_text animation_delay=”0″]
de Dorin DOBRINCU
Moldova rămâne singura mare regiune istorică din România fără niciun metru de autostradă. În mod special, de 13-14 ani se tot promite o astfel de cale de comunicație spre vest, dincolo de Carpați, care ar asigura legătura regiunii cu Transilvania și apoi cu Europa centrală și de vest. Ceea ce ar înseamna ieșirea din izolare și asigurarea unei condiții esențiale pentru dezvoltarea Moldovei. Declarațiile oficiale privind această autostradă și desenele pe hârtie arată bine, sunt „ochioase”. Însă rămân doar acolo. Prilej de frustrare pentru moldoveni și de profundă neîncredere în buna credință a oficialilor, care tot schimbă între ei – atunci când se reconfigurează scena politică – birourile guvernamentale, parlamentare sau din administrația centrală și locală.
Doi senatori PSD (Vasile Toma și Dan Manoliu) au propus recent un amendament la Legea 291/2018, pentru realizarea Autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Târgu Mureș. Este vorba de cuprinderea în lege a unor termene de finalizare: 31 decembrie 2024 pentru construirea tronsonului Ungheni-Iași-Târgu Neamț, respectiv 31 decembrie 2026 pentru finalizarea tronsonului Târgu Neamț-Târgu Mureș. Bine-venită inițiativa! Asta după ce PSD-ul lui Dragnea&Dăncilă s-a jucat ani de zile cu autostrada cea mai importantă pentru dezvoltarea Moldovei. Când nu mai sunt la putere, pesediștii devin brusc interesați de dezvoltare.
Surpriză la votul din Senat, marți, 21 iulie 2020. Cu o excepție (Dan Lungu, parlamentar de Iași), senatorii USR s-au abținut de la votarea acestui amendament, invocând probleme de mediu. De parcă dezvoltarea, în particular construirea autostrăzilor, ar fi incompatibilă cu grija față de mediu. În orice caz, abținerea useriștilor a echivalat cu un vot împotrivă. Să le dăm și numele acestor senatori: Radu-Mihai Mihail, Silvia-Monica Dinică, Nicoleta-Ramona Dinu, Remus Mihai Goțiu, George-Nicolae Marussi, Vlad Alexandrescu, Allen Coliban, George-Edward Dircă, Nicu Fălcoi, Cristian Ghica, Florina-Raluca Presadă, Adrian Wiener.
Două chestiuni sar în ochi. În primul rând, senatorii respectivi nu locuiesc în Moldova, așadar nu sunt interesați de dezvoltarea acestei regiuni, probabil pentru că nu o înțeleg și nu au nici urmă de empatie pentru oamenii de aici. În al doilea rând, ei domiciliază în mari orașe, iar din confortul acestora nu arată un cât de mic interes față de cei care trăiesc în zone izolate, în orașe mici sau în sate, condamnați la subdezvoltare sau emigrare.
După votul din Senat, au sărit imediat și peneliștii, și pesediștii – parlamentari, consilieri județeni sau locali ori aspiranți la aceste funcții, miniștri sau secretari de stat în cazul celor dintâi, postaci din interes și trolli – să-i taxeze pe senatorii USR. Pe bună dreptate. Unii – chiar foarte mulți – ar fi făcut bine să se abțină. Dacă ar fi avut decența necesară. Dar nu au avut-o. Așa ceva nu prea se învață la reuniunile de partid.
În toamna anului 2018, atunci când s-a votat legea 291 pentru construirea Autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș, parlamentarii PSD s-au situat inițial – și încă în masă – împotriva proiectului. Doar reacția societății civile, pornind dinspre Moldova, dar cu sprijin și din alte regiuni, a schimbat situația și i-a determinat pe parlamentari să voteze aproape în unanimitate legea. Calculul politic, instinctul de conservare le-a adus gândul bun parlamentarilor respectivi. Ce nu fac unii pentru niște voturi?!
Un exemplu flagrant de indecență, în legătură cu aceste proiect, ne-a fost oferit și de Mihai Chirica, primarul penelist al Iașului. La sfârșitul lunii mai 2020, într-o dezbatere organizată la Ministerului Transporturilor cu participarea primarilor din mai multe orașe din Moldova, dl Chirica practic făcea lobby contra autostrăzii A8 (pentru detalii, vezi aici: https://miscareamoldova.ro/primarul-iasului-isi-bate-joc-de-interesele-moldovei-asociatiile-civice-sustin-autostrada-a8-ungheni-iasi-targu-mures/). Acum câteva zile, după poziția împotriva dezvoltării avută de senatorii USR, primarul care nu are în spate nicio investiție majoră pentru Iași s-a apucat să le dea lecții celor dintâi.
Străini de noțiunea de bine public, interesați doar de propriile beneficii – poziții publice, sinecuri și contracte –, mulți dintre oamenii aflați în poziții de decizie au vorbele goale în permanență la ei. Autostrada A8 este deocamdată o autostradă făcută dintr-un ocean de cuvinte. Cea de pe teren întârzie să apară.
[/cmsms_text][/cmsms_column][/cmsms_row]