Europa Liberă România / România prelungește „autostrada Unirii” cu un pod istoric peste Prut. Drumul până acolo este incert

România și Republica Moldova au trăit recent un moment descris de autorități drept „istoric” – semnarea contractului pentru realizarea unui pod peste Prut, între județul Iași și raionul Ungheni. Primul pod nou după multe decenii va fi construit în prelungirea autostrăzii Unirii – A8, pentru care însă tronsoanele din județul Iași nu au fost încă scoase la licitație.

(…) Întreaga autostradă A8 – cu excepția a două tronsoane, de lângă Târgu-Mureș, respectiv Târgu-Neamț, finanțate prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) – înaintează cu dificultate, iar pentru loturile de autostradă din județul Iași nu a fost lansată încă vreo licitație.

Realizarea podului de la Ungheni este mai mult decât binevenită, dar autostrada care îl integrează, A8, are un parcurs „mult sub așteptări”, spune pentru Europa Liberă geograful George Țurcănașu, profesor la Universitatea Alexandru Ioan Cuza în Iași și unul din liderii Mișcării civice pentru Dezvoltarea Moldovei.

„Moldova are nevoie de o autostradă, precum A8-ul, care să ne lege de nucleul de autostrăzi al Europei, de unde ne și vin investițiile până la urmă”, spune el. Este vital cel puțin tronsonul A8, până la Pașcani, de unde pornește A7, cealaltă autostradă a Moldovei, între Pașcani și Ploiești, care este mult mai avansată.

Proiect fanion din PNRR, A7 ar urma să fie gata până la final de 2026, însă porțiunea A8 de la Pașcani la Iași nu are nicio șansă să fie gata până atunci, mai spune Țurcănașu.

Asta deși numeroase organizații civice au insistat de-a lungul timpului ca autostrada A8 să fie prioritizată, întrucât leagă cel mai important oraș al regiunii Moldova de rețeaua de drumuri rapide a Europei.

Ar lega Iașul pe de o parte de A7, pe la Pașcani, iar pe de alta de Târgu-Mureș și de acolo (fie prin intermediul A3, fie pe A10 și A1) de granița cu Ungaria.

În condițiile în care autostrada Transilvania are și ea sectoare lipsă care nu vor fi realizate până în 2030 – tronsonul cu tunelul Meseș, despre care Europa Liberă a scris recent – cel puțin legătura cu A7 ar trebui asigurată cât mai recent.

Drumul național dintre Iași și Pașcani „nu doar că e cel mai aglomerat drum al Moldovei”, dar este în același timp și „singurul drum care asigură un acces facil la serviciile Moldovei, universitare, medicale, care predominant sunt în Iași”, mai atrage atenția profesorul George Țurcănașu.

„Se face și Spitalul regional de urgență din Iași, dar nu vei câștiga mult timp dacă vii pe A7 și apoi de la Pașcani trebuie să ajungi pe DN la spital”, mai subliniază el.

Pe site-ul CNAIR sunt afișate două variante de legătură între spitalul regional de urgență, aeroportul internațional și autostrada A8, în condițiile au existat numeroase dezbateri pe acest subiect între autorități și ONG-uri. Lipsește însă autostrada. citește întregul articol AICI

articol de Ovidiu Cornea, apărut în Europa Liberă România, 4 octombrie 2024

Devino membru MDM