[cmsms_row][cmsms_column data_width=”1/1″][cmsms_text]
Autostrăzile (A8 și A7, în special) sunt recunoscute drept proiecte majore de investiții pentru Moldova. Nu întâmplător, astăzi a avut loc la Prefectura Județului Iași o întâlnire a reprezentanților „Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei” (subsemnatul) și asociației „Moldova Vrea Autostradă” (Adrian Covasnianu) cu ministrul Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, senatorul PSD Vasile Toma, deputatul PSD Vasile Câtea și prefectul de Iași, Marian Șerbescu. Încerc să sintetizez ce s-a discutat la această întâlnire. Evident, este un punct de vedere personal, nu o stenogramă.
Discuția s-a concentrat pe autostrada A8/Unirii, Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș, dar a atins și problema A7, Ploiești-Buzău-Focașni-Bacău-Pașcani-Suceava. De la început precizez că a fost o întâlnire civilizată. Reprezentanții puterii au insistat asupra a ceea ce susțin că au făcut, dar și pe ceea ce nu au făcut alții ori au făcut prost. Reprezentanții asociațiilor civice și-au expus punctul de vedere în legătură cu diverse chestiuni, au contrazis în mai multe rânduri perspectivele oficialilor, au pus întebări.
Pentru A8 există o lege care a fost promulgată acum patru luni, dar despre a cărei aplicare Guvernul sau Ministerul Transporturilor nu au comunicat public mai nimic până acum, dacă facem abstracție de lansarea unui parteneriat public-privat (PPP) pentru un tronson de 68 de km , între Lețcani-Soci. Convingerea celor din PSD-Ministerul Transporturilor-Guvern este că prin PPP autostrada se va face mai repede. Pentru noi este neconvintor acest argument, din motive pe care le-am tot spus de-a lungul timpului.
Noi, asociațiile civice, ne păstrăm convingerea că varianta PPP pentru tronsonul dintre Târgu Neamț-Iași, cu ocolirea banilor europeni, nu este o soluție bună pentru regiunea noastră. Pentru că asta înseamnă ca în Moldova oamenii să plătească de două ori pentru a circula pe autostradă, o dată în forma taxelor percepute atunci când alimentează la pompă, a doua oară când cumpără rovinieta. Plus că și ei plătesc celelalte taxe și impozite pe care le plătesc ceilalți locuitori ai țării. În comparație cu cetățenii din celelalte zone ale României unde sunt – sau vor fi autostrăzi – moldovenii vor fi discriminați. Acesta este adevărul: va fi vorba de discriminare pe față la adresa moldovenilor.
Tronsonul Lețcani-Ungheni și podul de la Ungheni a reapărut. Spun asta pentru că la discuția din 8 februarie, la Guvern, dar și în cea cu precedentul ministru al Transporturilir, L. Șova, la 28 septembrie 2018, bucata aceasta dispăruse. Sursa de finanțare ar urma să fie tot din fondurile europene nerambursabile. S-ar fi găsit o rezolvare pentru problema de mediu din zona podului de la Ungheni. A fost o ocazie să-i spunem ministrului că asociațiile pe mediu nu sunt ostile autostrăzii A8, că trebuie ascultate, că se pot găsi soluții și pentru dezvoltare, și pentru protejarea mediului.
Cât privește tronsonul subcarpatic și montan, Târgu Neamț-Ditrău-Târgu Mureș, acesta se va face tot prin accesarea fondurilor europene. Problema din punctul nostru de vedere este că partea cea mai dificilă a traseului este lăsată la urmă. Este important ca să traversăm munții și să ne conectăm la autostrada care de la Târgu Mureș ne-ar duce spre granița de vest a țării. Ieșirea din izolare este esențială pentru dezvoltarea Moldovei, pentru recuperarea decalajelor.
Din experiențele noastre cu politicienii aflați în poziții cheie putem spune că fiecare scoate în evidență ce a făcut, ce va face în legătură cu autostrăzile Moldovei, dar și „greaua moștenire”. Adică a foștilor miniștri – sau premieri – care au plecat din PSD, cei din guvernul tehnocrat, comisarul european pe Dezvoltare Regională etc. etc. „Statul paralel” există în imaginarul acestor oameni. Le-am spus că noi nu credem în așa ceva. Dacă sunt piedici, dacă există birocrație în administrație este treaba lor să descâlcească lucrurile și să facă mai repede autostrăzile astea, de vreme ce au puterea.
I-am reamintit ministrului că noi suntem de bună credință, că suntem interesați de susținerea intereselor Moldovei, că nu credem vorbele politicienilor, că nu le dăm un cec în alb. Îi vom crede atunci când vom vedea utilajele pe teren de-a lungul autostrăzii A8. Și a autostrăzii A7. Suntem cu ochii pe ei. Am subliniat că vom face presiuni asupra Guvernului și Ministerului Transporturilor în permanență. Și vom face aceasta indiferent ce partid sau coaliție va fi la putere. Interesele Moldovei sunt mai importante decât cele ale partidelor.
Este datoria celor de putere să facă autostrăzile. Ministrul a susținut că autostrăzile se vor face și ne-a întrebat dacă în cazul în care le fac am vota PSD-ul. I-am spus că eu nu fac asta nici dacă-mi cade mâna.
Ministrul Cuc s-a angajat că se va întâlni cu reprezentanții organizațiilor proautostradă, prodezvoltare („Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, „Moldova Vrea Autostradă”, „Împreună pentru A8” și „Pro Infrastructură”) oridecâte ori va fi nevoie, la București sau în regiune. Cel mai probabil următoarea întâlnire va avea loc în iunie a.c. Până atunci așteptăm răspuns la scrisoarea pe care i-am trimis-o premierului Dăncilă și ministrului Cuc acum mai bine de zece zile, prin care solicitam informații în legătură cu A8, dar și atragerea fondurilor europene pentru autostrăzile Moldovei.
Dorin Dobrincu
[/cmsms_text][/cmsms_column][/cmsms_row]