de Dorin Dobrincu
Un război al declarațiilor politice s-a declanșat pe Facebook în privința infrastructurii rutiere a României, în mod special a autostrăzilor, cu A7 și A8 – autostrăzile Moldovei – la loc de „cinste”. Protagoniștii sunt Sorin Grindeanu, actualul ministru al Transporturilor, și Cătălin Drulă, fost ministru până în urmă cu 10 luni.
Grindeanu îl acuză pe Drulă că în opt luni de mandat a făcut zero kilometri de autostradă. Useristul nu rămâne dator și îi spune și el pesedistului că – în tot atâtea luni de mandat – a dat de gard mai multe proiecte și că altele sunt practic abandonate. Ambii lideri politici au mașinării de partid în spate, așa că mii de susținători sar cu like-uri sau comentarii, unii mai civilizați, alții agresivi. Temperatura crește repede când e vorba de o confruntare între useriști și pesediști.
Dincolo de spectacolul politic, se avansează în pași de melc cu construcția autostrăzilor în România. Cauzele sunt multiple, nu are rost să le reiau și să le explic aici pe larg. Însă lipsa de seriozitate și de voință politică, precum și incapacitatea administrativă sunt evidente pentru oricine a fost atent la acest subiect de-a lungul anilor. Iar responsabilitățile se împart între partidele care au fost la putere, direct proporțional cu perioada în care cu ocupat fotoliile oficiale.
Pentru că autostrăzile Moldovei mă interesează în primul rând, îmi exprim scepticismul că A7 și capetele A8 se vor face potrivit termenelor asumate în PNRR. Cât despre partea colinară a A8, Târgu Neamț-Ungheni, declarațiilor optimiste pe care le fac autoritățile centrale sau locale ori firmele contractante – în întâlniri organizate la București, la Iași sau pe rețelele sociale – sunt mereu anulate de realitatea din teren.
Problemele cu autostrăzile noastre sunt nesfârșite. Nici nu apucă să se termine una că apare alta, asemenea popândăilor care-și scot capetele din găuri în timp ce își supraveghează rivalii sau sunt atenți la dușmanii naturali. Mai trece un mandat – ministerial, parlamentar, de consilier județean sau local, de tehnician – și autostrăzile continuă să se vadă mai ales pe hărți și/sau la televizor. Hârtie, carioci și vorbe goale sunt din belșug.
P.S. Nu cred că e cazul ca membrii și simpatizanții asociațiilor civice proautostradă din Moldova să intre în jocul politicienilor centraliști, indiferent ce culoare au șepcile și tricourile lor.