de George Țurcănașu
Faptul că proiectantul Search Corporation a cerut rezilierea contractului A13 (Autostrada Bacău-Braşov) simplifică mult ecuaţia relaţiilor transcarpatice în regim de autostradă, dar (atenţie!) nu duce şi la o rezolvare a acesteia!
Ca şi proiectul A8 (Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş), de câteva legislaturi încoace şi proiectul A13 nu a fost decât o fentă politicianistă. S-au câştigat alegeri, s-au creat disensiuni între moldoveni, s-au mai băgat nişte leviere în fracturile teritoriale ale Moldovei.
Dacă nu erau asociaţiile #Moldova_Vrea_Autostradă, #Împreună_pentru_A8 şi #Mişcarea_pentru _Dezvoltarea_Moldovei (ordinea e dată doar de cronologia apariţiei oficiale), ce au jucat la limita politicului, dar cu libertaţile sprecifice ONG-urilor şi au înlocuit în zona negocierilor pe foarte slabii reprezentanţi ai politicului moldovenesc, preocupaţi mai degrabă să nu supere pe „suzeranii” de la Bucureşti, nu rămânea în ecuaţie nici A8.
Pentru că n-aş vrea să mă fac greşit înţeles, mai ales că încercările repetate ale autorităţilor centrale de a construi rivalităţi, zâzanie şi dezbinări suplimentare între judeţele Moldovei au avut, din nefericire, ceva, ceva succes, voi preciza că sunt pentru implementarea proiectului autostrăzii Bacău-Braşov, dar A8, a cărei configuraţie e înscrisă pe un vector de la Vest către Est (sau invers), fără a avea sinuozităţile suplimentare ale relaţiilor din care A13 e parte, e opţiunea cea mai utilă nivelului teritorial regional. Ar aduce un plus substanţial de accesibilitate la nucleul dur european şi nordului Moldovei (în linii mari, judeţelor Botoşani, Suceava şi Neamţ), pentru care configuraţia A13 e pratic inutilă. Mai mult, în raport cu A13, A8 aduce şi un plus de accesibilitate reşedinţei judeţului Bacău. Tot spaţiul european ce e mai la vest şi mai la nord de linia Ljubljana – Zagreb – Szeged – Alba Iulia – Mediaş – Miercurea Ciuc e mai accesibil pe relaţia deschisă de A8 decât pe cea pe care o va pune în loc A13.
Întotdeauna e necesar să privim şi contextul în care se înscriu relaţiile rutiere la nivelul mobilităţii europene. A8 nu e doar cea mai eficientă relaţie către vestul, centrul şi sudul Europei pentru partea centrală şi de nord a Moldovei din interiorul frontierelor României, ci şi pentru Republica Moldova şi (pe când vom avea pace) şi pentru sudul Ucrainei şi sudul Rusiei europene, cam până la nord de Caucaz. A13 asigură cea mai scurtă distanţă-timp pentru a accesa din zona noastră ţările din partea de vest a Balcanilor.
Prin scurtul text de mai sus nu aş vrea să se înţeleagă că în demersurile noastre nu vom susţine construcţia A13. Ca şi până acum, A13 va râmâne un obiectiv principal al Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei. De fapt, alături de celelalte organizaţii proautostradă din Moldova, am rămas singurele entităţi capabile să mai susţină pe agenda publică naţională această relaţie.