Ministrul Transporturilor susține că Autostrada Unirii se va construi pe bani europeni. Ionel Apostol, de la „Împreună pentru A8”, vrea să vadă mai întâi contracte atribuite. Dorin Dobrincu, de la „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, este convins că „s-au întins cu cheltuielile cât încape”. Adrian Covăsnianu, de la „Moldova Vrea Autostradă”, este singurul optimist că vor fi bani, deși recunoaște că întârzierea pe transonul ieșean înrăutățește lucrurile.
„A8 rămâne prioritară pentru Ministerul Transporturilor. A8 va fi construită din bani europeni. În momentul în care terminăm o documentație, o și scoatem la licitație”, a promis ministrul Transporturilor, în timpul unei escale la intersecția viitoarelor autostrăzi A7 și A8, de lângă Pașcani. Sorin Grindeanu a amintit că două loturi din tronsonul montan sunt în licitație (cu termen de depunere a ofertelor luna aceasta), iar pentru celelalte patru rămase „se termină documentația și studiile de fezabilitate”. Cât privește partea de la Tg. Neamț la Iași-Ungheni, „vom putea până la sfârșitul anului să scoatem la licitație și această legătură”.
Ulterior, Sorin Grindeanu a exclus posibilitatea ca vreo parte din A8 să fie construită în parteneriat public privat. „Asta nu înseamnă că pe alte proiecte în România nu vom folosi această variantă de parteneriat public privat”, a ținut el să menționeze, însă fără să precizeze despre ce proiecte de infrastructură ar fi vorba.
„Turbionul” de lângă Pașcani, intersecția viitoarelor autostrăzi A7 și A8, este singurul punct de pe cei 311 km ai traseului Autostrăzii Unirii care a intrat în șantier până în pragul verii 2024
Grindeanu: În niciun caz nu va fi parteneriat public privat pe A8
De unde vin, totuși, banii pentru A8? Ministrul a explicat că a aprobat în Guvernul României, având acceptul Comisiei Europene, un plan de investiții pe infrastructură până în 2030. „Necesarul este de aproximativ 70 miliarde de euro pe toate tipurile de transport, rutier, feroviar, naval, aerian. Noi avem acoperite în acest moment, fie că vorbim de PNRR sau de programele operaționale tradiționale în jur de 40 de miliarde. Există o diferență de 30 de miliarde, din care o parte va veni de la bugetul de stat, dar mai rămâne un minus de acoperit din ceva, iar una dintre soluții este parteneriatul public privat. Vom vedea unde vom putea să aplicăm această soluție, dar în niciun caz aici”, a subliniat Grindeanu referindu-se la traseul A8.
Apostol: „Frânează cu bună știință anumite proiecte din lipsă de bani”
„De unde iei banii, când ai Programul Transport supraofertat 300 la sută?”, s-a arătat nedumerit și Ionel Apostol, de la Asociația „Împreună pentru A8”. E vorba de 9 miliarde de euro, a amintit el estimarea de cost pentru Autostrada Unirii fără cele două segmente atribuite deja pe PNRR. Una e să fie scoase loturile la licitație și alta este atribuirea contractelor și emiterea ordinelor de începere a lucrărilor, a atras atenția Ionel Apostol.
„Abia atunci e sigur că există un calendar și că lucrarea va fi dusă la bun sfârșit”, a subliniat cunoscutul activist pro-autostradă. Ionel Apostol a dat exemplu proiectul podului peste Prut de la Ungheni, a cărui procedură de licitație stagnează. CNAIR ar fi trebuit să anunțe câștigătorul până la sfârșitul lunii trecute, așa cum promisese secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu, dar acest lucru nu s-a întâmplat. „Frânează cu bună știință anumite proiecte din lipsă de bani” sau din alte motive, a adăugat el.
Dobrincu: „A8 trebuie făcută pentru dezvoltare, pentru scoatere din izolare, nu pentru profit imediat”
Dorin Dobrincu, unul dintre membrii fondatori ai „Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei”, a amintit discuțiile purtate la o întâlnire la care au participat ministrul Transporturilor, directorul CNAIR și reprezentanți ai asociațiilor ieșene pro-autostradă. „Crește PIB-ul, dacă va fi nevoie facem împrumuturi”, a fost răspunsul primit la întrebarea privind sursa de finanțare pentru A8. Dobrincu a amintit opoziția susținută față de „experimentul PPP” testat de Guvernul Dăncilă pe proiectul autostrăzii A8. Or, PPP înseamnă o investiție din care trebuie să iasă profit.
„E clar că aici trebuie făcută autostradă din motive de dezvoltare, pentru scoaterea regiunii din izolare, din motive strategice. Dezvoltarea vine pe măsură ce se fac aceste investiții. Nimeni n-o să bage miliarde, ca privat, fără să aibă un calcul realist că își recuperează investiția într-un anumit termen”, a explicat Dorin Dobrincu. Totuși, „ei se joacă cu vorbele în acest moment”, a avertizat el. „Știm că s-au întins cu cheltuielile cât încape, că au probleme, că o criză bate la ușă. Nu în ultimul rând, pentru orice proiect cu fonduri de afară trebuie și bani de la bugetul de stat”, a mai spus Dorin Dobrincu. citește continuarea AICI
articol de Radu Meșniță apărut în Ziarul de Iași, 5 iunie 2024