Sâmbătă, 26 aprilie 2025, cu mare fast, la Ungheni, Republica Moldova, a fost inaugurată începerea lucrărilor la podul rutier peste Prut, Golăiești-Ungheni, parte integrantă a viitoarei Autostrăzi A8. Dacă proiectul acestui pod este unul avansat, lucrările începute sâmbătă fiind programate să se finalizeze la sfârșitul anului viitor, peste 18 luni, nu același lucru se poate spune despre Autostrada A8, fără de care podul este inutil și riscă să se transforme într-un obiectiv de infrastructură „muzeu”. Cele trei tronsoane ale A8, dintre Lețcani, Iași și Ungheni, nu sunt nici măcar scoase la licitație, Compania Națională de Investiții Rutiere finalizând abia miercuri, 23 aprilie, documentația pentru lansarea licitațiilor de proiectare și execuție pentru acestea.
Prezent la eveniment, alături de un vicepremier, un fost comisar european la transporturi și un candidat la președinție, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat presei locale că „sunt oameni din Iași și din Moldova care fac o presiune, în sensul bun al cuvântului, la Ministerul Transporturilor, să finalizăm A8”. Grindeanu recunoaște astfel, implicit, că fără presiunea societății civile proiectul Autostrăzii A8 ar fi rămas îngropat, în ciuda legii care îi este dedicată, semnată cu la fel de mult fast, în noiembrie 2018, la Cotroceni.
Pentru a reaminti oficialilor de la București că festivitățile nu pot acoperi lipsa de acțiune în privința demarării construcției Autostrăzii A8, membrii asociațiilor Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei și Împreună pentru A8 au protestat la Golăiești, pe partea românească a viitorului pod rutier, cerând responsabililor din Guvern să lase promisiunile electorale și să facă demersuri reale pentru a accelera proiectul A8.
Pe bannerele desfășurate la Golăiești de cele două asociații s-a putut citi: „Peste Prut, peste Carpați, unde-s banii pentru frați?”, „Legăm Iașii cu Pașcanii, dacă nu furați toți banii!”, „A8 e tragedie, Grindeanu-i comedie”.
„Începerea oficială a lucrărilor la podul rutier peste Prut, de la Golăiești-Ungheni-Zagarancea, la capătul Autostrăzii 8, a fost prilej de campanie electorală în această zi pentru unii. În orașul Ungheni din Republica Moldova au fost mai mulți politicieni români de la București sau Iași, fie treziți dintr-un somn dulce întins pe mulți ani, fie foști frânari profesioniști în calea dezvoltării infrastructurii strategice în Moldova (regiunea). Membrii asociațiilor civice Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei și Împreună pentru A8 au vrut să le reamintească guvernanților actuali, dar și celor care aspiră la prima poziție în stat că vorbele frumoase rostite la momente festive nu sunt suficiente, că promisiunile trebuie onorate. Unele segmente din Autostrada 8 sunt încă în faza incertitudinii, chiar dacă oficialii pretind contrariul. Știm prea bine că în minciunile rostite din vârful buzelor oficiale nu poți avea încredere”, a declarat Dorin Dobrincu, președintele Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei (MDM).
La rândul său, Alexandru Cohal, vicepreședintele MDM, a spus că „activiștii ieșeni s-ar fi așteptat la rezultate clare în progresul A8 și la o restartare a dialogului dintre societatea civilă și guvern, așa cum ultimele noastre apeluri au cerut-o. Acțiunea politicienilor de la centru de astăzi, «inaugurarea» unui viitor Pod dintre România și Republica Moldova e, în schimb, un răspuns sfidător la adresa tuturor. Încercarea puterii de la București de a muta atenția publicului de la tărăgănarea proiectului A8 prin acțiuni de imagine așa-zis unioniste nu păcălește pe locuitorii regiunii. La fel, lozincile naționaliste nu înlocuiesc autostrăzile, spitalele, investițiile. Problemele regiunii Moldova însă sunt de maxim interes național, iar acestea trebuie să înceapă a fi înfruntate prin conectarea rutieră și feroviară la Transilvania și mai departe la Occidentul European. În timp ce agenda guvernanților se schimbă în funcție de interese conjuncturale, agenda noastră rămâne aceeași”.