de Dorin Dobrincu
Șeful statului român a fost în urmă cu mai bine de o săptămână la Washington. I s-a acordat un premiu al Atlantic Council, o prestigioasă asociație nonguvernamentală americană. S-a vorbit prin târg, s-a scris în presă că ar fi un premiu de consolare, de vreme ce președintele nostru nu are cum să prindă șefia NATO, cum l-au convins apropiații sau cum s-o fi gândit chiar el. În capitala americană, Joe Biden i-a cerut lui Klaus Iohannis ca România să dea un sistem Patriot Ucrainei, pentru ca aceasta să se poată apăra împotriva devastatoarelor atacuri aeriene rusești.
La sfârșitul săptămânii trecute am fost la o întâlnire, într-o clădire a administrației ieșene, unde a fost abordată, printre altele, eterna problemă a autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Târgu Mureș. Au participat mărimi politice, inclusiv un comisar european și președintele CJ Iași, precum și reprezentanții a trei asociații civice care se zbat de mulți ani (și) pentru acest proiect.
Inspirat de întâlnirea și convenția de la Washington, am făcut o propunere la întâlnirea din Casa Pătrată ieșeană. Asociațiile civice moldovenești, care militează de ani de zile pentru dezvoltarea regiunii lor, să-l invite la Iași pe președintele statului și să-i acorde un premiu. Cineva a propus să fie un fel de zmeură de aur. Probabil pentru vorbele goale pe care le-a rostogolit prin Moldova în ultimii zece ani. Eu am continuat: iar Comisia Europeană, prin comisarul român sau poate chiar prin președintele respectabilei instituții de la Bruxelles, care ar putea astfel să ajungă în cel mai estic mare oraș european, să-i spună președintelui, pe un ton prietenos, aproape intim: „Klaus, ia acest premiu și dă la schimb Moldovei autostrada A8!”. Ar fi un schimb echitabil. În acest fel ar avea parte și moldovenii de o reparație din partea celui care a trecut prin regiunea lor doar pentru a-și lua tributul de voturi.
Mai rămâne ca un binevoitor să ducă propunerea la Cotroceni. Atunci când președintele va veni să ridice premiul, în semn de considerație, drumul să fie făcut pe actualele șosele naționale, fie și în mașină de lux, evident cu gardă și elicopter deasupra, pe ruta București-Sibiu, iar apoi pe traseul Sibiu-Târgu Mureș-Iași. În felul acesta sporesc șansele ca (încă) președintele nostru să-i înțeleagă pe moldovenii care vor să ajungă cu autocamioanele, autobuzele sau autoturismele în Transilvania, Crișana și Banat, iar de acolo în Europa Occidentală.