[cmsms_row data_padding_bottom=”50″ data_padding_top=”0″ data_overlay_opacity=”50″ data_color_overlay=”#000000″ data_bg_parallax_ratio=”0.5″ data_bg_size=”cover” data_bg_attachment=”scroll” data_bg_repeat=”no-repeat” data_bg_position=”top center” data_bg_color=”#ffffff” data_color=”default” data_padding_right=”3″ data_padding_left=”3″ data_width=”boxed”][cmsms_column data_width=”1/1″][cmsms_text animation_delay=”0″]
Asociațiile care militează pentru realizarea Autostrăzii Iași-Târgu Mureș au mobilizat universitarii, medicii și mediul de afaceri. Inspecțiile pe teren arată că studiul de fezabilitate se derulează greoi și că Guvernul nu ține proiectul în mâini. „Vom muta presiunea la București, vom deschide procese civile”, spun reprezentanții societății civile. Niciun politician n-a venit la întâlnirea ce a adunat câțiva dintre cei mai importanți oameni de afaceri din Iași
Liderii mișcărilor civice care cer de mai mulți ani realizarea autostrăzii care să lege Moldova de Ardeal și, mai departe, de Occident, au anunțat că au angajat-o pe avocata Sandra Grădinaru pentru a le reprezenta interesele pe lângă instituțiile statului.
Presiunea se mută la București
Asociația „Împreună pentru A8” și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei au realizat mai multe inspecții de teren și s-au convins că lucrările studiului de fezabilitate se mișcă mult prea încet. „Vom începe să punem presiune pe autoritățile de la București pentru urgentarea tuturor procedurilor și intrarea la faza de execuție a autostrăzii”, a declarat Cătălin Urtoi, de la Asociația A8.
Liderii asociațiilor au strâns alături de ei și oameni de afaceri, medici cunoscuți și profesori universitari, dar și deputați din Republica Moldova. De la ultima întâlnire, care a avut loc, au lipsit toți politicienii locali. În sală nu a fost niciun reprezentant al Primăriei, Consiliului Județean sau al parlamentarilor de Iași.
O singură foreză pe traseul A8, și aceasta într-o stare tehnică precară
Dr. Tinică: „Autostrada, un act politic de reunificare”
„Cer autostrada, în calitate de cetățean al României și al Republicii Moldova. După Unirea din 1859, deputații moldoveni mergeau, prin Austria și Turcia, trei zile ca să ajungă la București. Nu exista o rută directă, așa cum nici acum nu avem spre sud sau spre vest. Pentru unificarea și reunificarea țării, avem nevoie de acest proiect. Cine se opune, se opune României și apară interesele altor țări. Este nevoie de legătură și cu Republica Moldova, iar A8 asta face. Autostrada este un act politic de reunificare a țării”, a precizat profesorul Grigore Tinică, managerul Institutului de Boli Cardiovasculare Iași.
Patronul Hotelului Unirea: „Iarăși pierdem un tren”
„Reprezentanții asociațiilor au mers pe teren să vadă ce fac firmele care se ocupă de studiul de fezabilitate. Au găsit un singur utilaj, și acela necorespunzător. De fapt, autoritățile au sublicitat contractul, așa cum se face de obicei, ca să crească apoi sumele alocate. Dar, pentru că s-a schimbat conducerea, s-au trezit că nu au bani să facă lucrarea, că schema nu mai merge. Iarăși pierdem un tren, pentru că vor fi alocați bani europeni. Și cei care s-au mișcat mai bine îi și iau: metrou la Cluj, autostradă completă, drum expres la Craiova. Dar la noi rămâne tot gol. Moldova se depopulează masiv pentru că oamenii nu reușesc să își atingă obiectivele personale. Noi, Moldova, suntem cea mai subdezvoltată zonă a UE și asta are legătură directă cu lipsa autostrăzii”, a precizat Lucian Grecu, proprietarul Hotelului Unirea.
Marian Berdan – Electra: „Lipsa autostrăzii înseamnă discriminare”
Marian Berdan, proprietarul Electra, s-a alăturat mișcării, cerând insistent realizarea Autostrăzii A8. „A8 este mai importantă decât A7, care, la rândul său, este necesară. Diferența este că A7 este mai importanta pentru politicieni, pentru că obțin voturi din ea și merg mai repede la București. Dar nu are mare impact economic. Oamenii de afaceri din Vest se duc în Ardeal, unde au și autostradă, și asta este o discriminare socială”, a precizat Berdan.
Asociațiile civice ieșene sunt singurele care se bat pentru această autostradă. Fără liderii A8 și MDM, acest proiect nu exista pe agenda politicienilor
Dorin Cristea – Romsoft: „Iașul nu are un lider politic”
Dorin Cristea, directorul companiei IT Romsoft, spune că, de fapt, politicienii se opun realizării proiectului, considerându-l o declarație de independență a Moldovei. „Pentru IT autostrada nu are nicio importanță. Dar IT-știi nu pot trăi într-un oraș în care nu ai nimic. Sudiștii, să le spunem așa, nu vor fi de acord să facă A8 niciodată. Este o declarație de independență a Moldovei. În plus, cum banii de infrastructură nu ajung niciodată, s-au obișnuit să îi oprească pe cei mai mulți la București. Trebuie să facem presiuni asupra Bucureștiului pentru acest proiect, dar din păcate nu avem un om care să aibă forța și puterea să ne reprezinte. Poate o să ne iasă cu implicarea civică”, a spus Dorin Cristea.
Reprezentantul asociației fermierilor, Emil Bălteanu, a spus că, alături de cei care militează pentru realizarea autostrăzii, trebuiau să fie și președinții CJ din Moldova, parlamentarii, europarlamentarii, comisar european pentru transporturi, care este tot din România.
“Primesc la fermă două TIR-uri pe zi. Un șofer a spus odată, coborând din camion, după ce a venit în Moldova, un singur cuvânt: disaster”, a spus Emil Bălteanu.
Dorin Dobrincu: „Politicienii nu veghează asupra proiectului”
Istoricul Dorin Dobrincu a menționat că Moldova este într-o opoziție cu puterea supercentralizată de la București. Profesorul a precizat că s-a întâlnit cu politicieni, premieri, președinte, și toți vorbeau frumos despre proiectul autostrăzii. Dar, în realitate, nimeni nu veghează asupra proiectului și nimeni nu este cu adevărat interesat de stadiul lucrărilor.
„Pe sectorul montan al A8 era prevăzut un număr de 7-8 foreze. Era una singură, vai de ea. Nu există un control din partea autorităților. Este o lipsă majoră de patriotism ce fac politicienii. Și nu se vor schimba lucrurile dacă nu coagulăm această nemulțumire și dacă nu punem presiune pe București. Nimeni nu ne va da absolut nimic. Trebuie să începem sa fim pragmatici și să impunem ce dorim aici”, a precizat Dorin Dobrincu.
Ritmul lucrărilor pe teren este foarte scăzut
Cătălin Urtoi de la Asociația „Împreună pentru A8” a detaliat felul în care se lucrează la studiul de fezabilitate. La Leghin, la câțiva km de Tg Neamț, a fost găsit un singur utilaj care nu era dotat cu sistemul vidia care i-ar permite să spargă piatra. În acest caz, forarea într-un punct durează 2-3 zile, când ar fi trebuit să dureze doar 6 ore.
mai mult, aici
de Iulian Mofteescu, reporteris.ro, 21 aprilie 2021
[/cmsms_text][/cmsms_column][/cmsms_row]