rfi.ro: Societatea civilă are din nou acces la ședințele săptămânale cu proiectanții și constructorii de la CNAIR

Este victoria obținută de asociațiile civice din Iași și parlamentari din Iași, Neamț și Harghita în urma unei discuții cu ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu și liderul PSD, Marcel Ciolacu. Vă reamintim că în programul investiţional pentru următorii opt ani, în dreptul sectorului montan al A8 Târgu Mureș-Tîrgu Neamț scrie doar atât: “după 2027”. 

Ceea ce s-a mai obținut a fost prelungirea dezbaterii pe acest program de investiţii până la sfârșitul anului și nu până la 14 decembrie cum era iniţial, după cum a declarat istoricul Dorin Dobrincu, de la Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei.

Dorin Dobrincu: Am avut o discuție despre problemele tehnice legate de autostrăzile Moldovei, de prioritizarea lor. În primul rând, A8, care este mereu în pericol de a fi declasificată prin aranjamente subterane. Nu am lăsat deoparte autostrada A13, dar vrem să fie respectat Master Planul General de Transport, Legea 291/2018, astfel încât să avem, în cele din urmă, o străpungere a Carpaților care să ajute la scoaterea din subdezvoltare a Moldovei și la ridicarea ei în perioada următoare. Am cerut, de asemenea, reluarea ședințelor de la CNAIR, care fuseseră întrerupte acum o lună de zile în mod inexplicabil și inacceptabil pentru societatea civilă, pentru organizațiile civice. S-a acceptat asta. Am obținut o prelungire a termenului de consultare publică, astfel încât să fie cu adevărat o dezbatere.

Sectorul montan al A8 a revenit pe loc prioritar?

Dorin Dobrincu: Am ridicat problema A8 din punct de vedere al susținerii publice, al influențelor subterane și al Master Planului General, plus legea 291/2018. Am adus argumente și ministrul Transporturilor a spus că trebuie să ținem cont de priorități. Bineînțeles că, din punct de vedere politic, parlamentarii sau miniștrii încearcă să spună că proiectele nu sunt concurențiale, că sunt complementare și așa mai departe. Ideea este că noi nu suntem împotriva vreunui proiect, dar suntem împotriva rearanjării acestor proiecte în funcție de interese subterane, adică, dacă avem în Master Planul General de Transport că Autostrada A8 este prioritară, atunci aceasta să rămână prioritară. S-a ridicat întrebarea dacă noi, statul român, avem resurse pentru a face două autostrăzi pe Carpați în același timp, iar din acest punct de vedere este evident că trebuie să prioritizăm aceste autostrăzi, inclusiv din perspectiva alocării resurselor bugetare. Vorbim de A8 și A13. Nu avem vreo problemă cu vreo autostradă, dar nici nu vrem ca perdelele de fum să acopere interese ascunse, nelegitime. Răspunsul ministrului a fost parțial diplomatic, în sensul că se va respecta ce avem deja în Master Planul General și în legea 291, iar cele două capete ale A8 vor fi făcute mai departe. Din punctul nostru de vedere, este un pas, dar nu ne putem culca pe o ureche. Ideea este că vom continua cu monitorizarea și cu presiunea pe care noi o putem pune pe instituțiile publice, în primul rând pe CNAIR, Ministerul Transporturilor și Guvern în ansamblu.

Trebuie un ritm susținut și la Ministerul Transporturilor și la CNAIR pentru ca proiectul A8 să acceseze fonduri europene. Întârzierile în studiul de fezabilitate duc mai departe la alte întârzieri.

Dorin Dobrincu: Noi avem întârzieri care țin de lipsa de eficiență a CNAIR și a Ministerului Transporturilor și am spus lucrul acesta public. Avem un studiu de fezabilitate care trebuie refăcut în baza unei licitații la un nivel foarte jos din 2019, în condițiile în care noi, membrii asociațiilor civice am spus atunci că este nefezabil pentru că nu era finanțat suficient pentru a fi făcut serios. CNAIR-ul a spus că studiul de fezabilitate actualizat este iarăși prost, cu mari goluri. În aceste condiții, credem că presiunea noastră este necesară. Suntem singura regiune care a dat asociații care militează pentru autostrăzi. Nu vezi asta nici în Muntenia, nici în Oltenia, nici în Banat, nici în Transilvania. A fost important să reafirmăm lucruri pe care miniștrii nu le rețin pentru că instituțiile românești au o memorie instituțională foarte slabă în sensul că se rețin mai mult balivernele și mai puțin lucrurile importante. Trebuie să le aducem aminte asta mereu pentru că vine un ministru din altă parte, are interese, este ghidonat altfel și așa mai departe.

de Violeta Cincu, rfi.ro, 8 decembrie 2021

Devino membru MDM