“Cheltuiţi banii alocaţi pentru A8 şi suplimentăm fondurile!” – acesta a fost mesajul autorităţilor centrale către cei prezenţi. Reprezentanţii asociaţiilor pro-autostradă din Moldova şi-au exprimat deschis nemulţumirea pentru faptul că A8 a fost prinsă în lista de priorităţi a guvernului PSD-PNL pentru următorii 9 ani în urma a numeroase alte proiecte mai puţin importante. Un director general în Ministerul Transporturilor a susţinut ieri, la întâlnire, că sumele menţionate în Planul Investiţional pentru construirea Autostrăzii Unirii ar trebui să fie suficiente până în 2027. Singurul rezultat concret al întâlnirii de ieri: prelungirea perioadei de consultare până la adoptarea Planului Investiţional 2020-2030, a cărui formă actuală dezavantajează net A8.
Prevederile controversate din Planul Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030 au dus în cele din urmă la o întâlnire faţă în faţă a reprezentanţilor asociaţiilor pro-autostradă ieşene, a mai multor parlamentari ieşeni şi a ministrului Transporturilor – care a venit însoţit de preşedintele PSD. Sorin Grindeanu şi Marcel Ciolacu, dar şi o delegaţie consistentă de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au discutat pe parcursul a o oră şi jumătate despre problemele ridicate de delegaţiile ieşene. Liderul PSD a plecat după o oră, el venind din toiul altor discuţii, cele despre buget şi alte negocieri din coaliţa guvernamentală, unde de altfel s-a şi întors. După o postare discutabilă, „toate autostrăzile din regiunea Moldovei sunt la fel de importante”, ministrul Transporturilor a căzut de acord cu participanţii la întrunire asupra unor schimbări care vor fi aplicate imediat. „Am ridicat şi probleme tehnice, şi probleme de gestionare a proiectelor de infrastructură în Moldova”, ne-a spus Dorin Dobrincu, din partea Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei. El a amintit în acest sens ultima „ratare” din proiectul A8, studiul de fezabilitate de slabă calitate pentru tronsonul montan al A8 predat alaltăieri CNAIR.
Ce am obţinut
Cel mai important punct obţinut a fost prelungirea perioadei de consultare publică în care se află Planul Investiţional. Termenul iniţial era 14 decembrie, prelungirea va fi de o manieră rezonabilă în aşa fel încât cei de la CNAIR să ţină cont de observaţiile primite, iar hotărârea de guvern să fie gata înainte de sfârşitul anului. Acest jalon ne-a fost confirmat de deputatul Vasilică Toma, cel care a intermediat între solicitarea asociaţiilor civice ieşene şi programul liderilor PSD prezenţi. PNL a fost reprezentat doar de preşedintele liberalilor ieşeni, Alexandru Muraru. Totodată, vor fi reluate şedinţele de progres de la CNAIR, privind stadiul proiectelor aflate în derulare. Întrunirile, la care puteau să participe reprezentanţii asociaţiilor pro-autostradă, fuseseră sistate pe finalul guvernării Cîţu. Ministrul Sorin Grindeanu a admis că „pe bună dreptate este multă supărare” şi a îndemnat ca următoarele întâlniri de acest fel să fie mai constructive.
Citește și: Furtună pe autostradă: cum a fost faultat Iașul în planul de investiții pe următorii 8 ani
Al treilea punct asupra căruia s-a convenit a fost înfiinţarea unei comisii interministeriale formată din specialişti CNAIR, MT, politicieni şi societatea civilă, menită să lucreze strâns cu instituţiile deconcentrate ca să găsească mai rapid soluţii la probleme ce necesită avize şi alte decizii.
Lider MDM: „Dacă nu punem presiune, nu facem nimic”
Discuţiile au fost consistente, iar pe alocuri s-a ridicat tonul, dar fără să se ajungă la scântei, ne-a spus Dorin Dobrincu în ce fel a decurs întrevederea. „Ştim despre ce este vorba şi ştim cu cine avem de-a face. Dacă nu punem presiune, nu facem nimic”, a subliniat el, remarcând, pe de altă parte, că nu există o conjugare a eforturilor în regiune. „Trebuie să treci prin Bucureşti ca să te auzi la Botoşani”, a conchis el.
Amintim că Planul Investiţional respectă amânarea parafată în octombrie de preşedintele Iohannis, lege care prevede că A8 ar trebui să fie gata până la 31 decembrie 2030. Însă propunerea stabileşte alte criterii de calcul al priorităţilor, astfel că A8 – rută prioritară în Europa – ajunge la egalitate cu A13, rută complementară, şi amândouă în urma altor segmente de autostradă vădit mai puţin importante, dar mai apropiat de Capitală.
Felix Ardelean, director general în Ministerul Transporturilor, le-a spus ieri celor prezenţi că miliardul de euro alocat segmentului montan şi cei 875 de milioane de euro pentru sectorul ieşean al A8 ar trebuie să fie suficienţi până în 2027, dar a promis suplimentarea fondurilor dacă aceşti bani vor fi cheltuiţi mai repede. „A fost una dintre multele întâlniri de acest fel de până acum, şi care vor mai urma”, a concluzionat deputatul ieşean Vasilică Toma asupra paşilor mici făcuţi ieri.
de Radu Meșniță, Ziarul de Iași, 9 decembrie 2021