de Dorin Dobrincu
Doi domni în costume scumpe – Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, și Cristian Pistol, directorul general al CNAIR – au semnat ieri, la Buzău, primul contract de execuție a unui tronson din Autostrada A7. În spatele celor doi erau și alți oficiali, de la Marcel Ciolacu și Lucian Romașcanu la Lucian Bode, așadar PSD și PNL cu tot ce au mai de soi în momentul de față.
Dl Ciolacu s-a grăbit să spună că acest proiect, de 300 de kilometri, ar fi „primul proiect de țară al coaliției PSD – PNL – UDMR”. Și Ciolacu, și Grindeanu au subliniat nu doar că vor fi respectate termenele de realizare, ci chiar că acestea vor fi depășite. Asta îmi aduce aminte de spusele străbunilor politici ai celor doi domni, dinainte de 1989, care realizau „cincinalul în patru ani și jumătate”. Dl Bode a trecut și el pe la Transporturi, înainte de a urca în lanțul trofic de partid și de stat, așa că a insistat asupra meritelor sale.
Niciunul dintre oficiali nu a spus ceva despre contribuția altora, din alte partide sau din asociațiile civice, atât cât și în ce formă au fost, la ajungerea în acest punct a proiectului A7. Că succesul are mulți părinți, iar eșecul e orfan vedem zi de zi nu doar în politica, ci în general în societatea noastră.
S-a comentat abundent în spațiul online, cu evidentă ironie, că Autostrada Moldovei, cum mai este numită A7, se construiește mai întâi între Ploiești și Buzău. Până la Focșani mai este un tronson, iar până la Pașcani alte câteva. Nu mai zic de Siret, că nu se știe când reușesc domnii din birourile bucureștene să-și miște mașinile scumpe până la granița de nord-est. Politicienii moldavi nu-i prea deranjează pe colegii lor din alte regiuni românești, așa că Moldova este practic subreprezentată la vârful puterii. Vocea lor este slabă, blocată în anticamerele ministerelor. Asta se vede, poate mai mult decât la A7, în cazul A8, autostrada care trebuie să unească Moldova de Transilvania și de acolo să ne conecteze cu Europa Centrală.
Așteptăm să vedem cum se vor desfășura „ostilitățile” în teren. Știm din istoria construcției de autostrăzi în România că declarațiile triumfaliste se pierd printre dealuri sau prin smârcuri. Noi, cei din asociațiile civice moldovenești, suntem aici (și) ca să le amintim oficialilor când declarațiile nu sunt conforme cu realitatea, când kilometrul de autostradă devine elastic sau dispare cu totul.