Tronsonul Motca – Letcani – Ungheni din cadrul Autostrăzii A8 denumită și Autostrada Unirii este oficial blocat de lipsa finanțării, întârzierile administrative și o serie de decizii discutabile. Potrivit unui răspuns oficial al Ministerului Transporturilor, tronsonul Letcani – Ungheni nu a fost scos la licitație dintr-un motiv simplu: nu există sursă de finanțare disponibilă. Fondurile din Programul de Transport 2021–2027 sunt epuizate, iar România a supracontractat de peste patru ori mai mult decât bugetul real. De exemplu, firma responsabilă cu proiectarea tronsonului, Consitrans, a livrat documentația cu întârziere. De asemenea, disputele privind traseul, legătura cu Aeroportul Iași, exproprierile și forajele au dus la pierderi de timp considerabile.
Ulterior, și procedura de mediu a fost tratată greoi. Autoritățile au decis să nu depună dosarul până nu erau gata toate detaliile tehnice — o abordare diferită față de alte proiecte similare, unde pașii se derulează în paralel, tocmai pentru a reduce timpii. Un caz emblematic de haos administrativ a avut loc în decembrie 2024: documente esențiale pentru avizarea proiectului au fost trimise printr-un link temporar WeTransfer, pe 30 decembrie, chiar când directorul financiar era în concediu. Linkul a expirat în prima zi a noului an, iar ulterior, oficialii au refuzat retrimiterea documentației.
După presiuni venite din partea mediului politic și economic local, ministrul Transporturilor a acceptat, în septembrie 2024, lansarea licitației pentru tronsonul Motca – Letcani, cu finanțare de la bugetul de stat, în lipsa unei surse europene.
Însă segmentul Letcani – Ungheni rămâne blocat. Autoritățile speră… CITEȘTE CONTINUAREA AICI
articol de Anton Farcaș. apărut în ziarulxpress.ro, 31martie 2025