de Pavel Lucescu
Într-o analiză publicată ieri în pressone.ro, sociologul Barbu Mateescu observă două chestiuni importante pentru înţelegerea a ceea ce se întâmplă zilele astea pe scena politică şi a ceea ce ne aşteaptă. Prima e pură statistică: „La alegerile parlamentare ce au avut loc de la intrarea României în Uniunea Europeană şi până acum, PSD, PDL, PNL şi UDMR au primit cumulat: 92% din voturi în 2008, 82% din voturi în 2012, 72% din voturi în 2016, 61% din voturi în 2020”. Trendul e evident. Această coaliţie, completează Barbu Mateescu, poate fi văzută şi drept „ultima comandă” a unor partide gârbovite, în mod măsurabil din ce în ce mai puţin conectate la realităţile unei ţări în profundă schimbare. „King Kong şi Godzilla sunt la putere, dar au artrită socială”, conchide metaforic sociologul de la pressone.ro.
A doua observaţie a lui Barbu Mateescu e un răspuns (primul) la întrebarea „Ce va rămâne de pe urma noii coaliţii PSD-PNL-UDMR, create cu binecuvântarea lui Iohannis, care ieri şi-a votat şi guvernul”. Zice aşa: „Realizări punctuale acolo unde mecanismele sunt deja bine puse la punct. Sper să greşesc, dar acest lucru va duce la creşterea decalajelor. În multe locuri din România banii or să dispară fără folos. Administraţiile eficiente şi bine conectate politic vor străluci.” Teoria lui Mateescu e că având în vedere faptul că în acest moment puterea de la Bucureşti e concentrată în mâinile ardelenilor şi bănăţenilor, distribuţia grosului resurselor va merge către zona de vest a României şi că acest lucru va duce la o creştere şi mai accentuată a decalajelor regionale.
Evident, zona Moldovei va fi principală victimă, susţin eu. Nu că ar fi vreo surpriză sau noutate, dar se vede clar şi din ce a dat Moldova în guvernul Ciucă. Mai nimic, aproape zero. Zorile nepăsării faţă de Moldova se întrevăd deja. În chestiunea celor două proiecte de autostrăzi, A7 şi A8, fostul guvern instituise un mecanism de consultare şi monitorizare a progresului în care erau implicaţi şi activiştii civici de la ONG-uri de profil (Moldova vrea Autostradă şi Împreună pentru A8). A fost desfiinţat recent. La Ministerul Transporturilor, USR numise secretar de stat un ieşean, Adrian Covăsneanu, un expert în tematica infrastructurii rutiere. Nu mai e. În schimb, ministerul a ajuns pe mâna lui Grindeanu, pesedist timişorean fără nicio afinitate faţă de Moldova, un politruc care cu siguranţă va juca cartea baronilor PNL-PSD care ţin oricum zona în marginea deciziilor majore de peste 30 de ani.
De altfel, cred că n-a existat până acum vreo guvernare mai puţin deconectată de zona Moldovei, prin oamenii cu putere şi influenţă din interiorul ei. Intrăm, ca zonă, probabil în cea mai neagră zodie. Bugetele vor fi drenate către zonele care dictează guvernarea, Vestul în primul rând, iar Moldova, cu precădere, va primi firimituri şi multă abureală patriotardă.
articol apărut în Ziarul de Iași, 26 noiembrie 2021